DUMHETEN – SVENSK JAZZ

Dumheten - svensk jazz

Dumheten består av fyra musiker lika dumma som du. Bandet är en hyllning till det som gör dig mänsklig. Till din acceptans av dig själv. En hyllning till naiviteten. Ett hopp om att något dumt också kan vara synonymt med vad som är sant, och riktigt. Det kanske låter dumt när du spelar, men det är på riktigt. Det kanske låter dumt att välja att vara musiker, men det är på riktigt. Och det låter kanske dumt när vi säger det såhär rakt ut. Men vi gillar när du är lite dum. Gruppen har sin utgångspunkt i den fria musiken, men går sedan vidare in i jazzens och popens tongångar. Medlemmarna har alla influenser från olika håll och genrer vilket ger en spännande och luftig ljudbild. Samspelet och lekfullheten i musiken är Dumhetens kärna. Gruppens udda sättning skapar ett spännande och eget unikt sound".

”I dagens enorma djungel av band som tokpromotar sig själva genom alla fora och medier som finns, är det inte lätt att sticka ut. Men hur kan man låta bli att fastna för ett band som säger att de tycker om att jag är lite dum, inleder sin debutskiva med ett improviserat saxofonparti och dessutom har mage att skippa trummor och bas i sättningen? ” (Åsa Jonsén, Kulturdelen)

Dumhetens Medlemmar:

Cornelia Arvidsson - Cornelias säregna sångsätt grundar sig i hennes intresse för närvaro i berättandet, som hon också studerat på STDH. Bosatt i Sthlm där hon frilansansar som sånglärare, bl.a. på STDH och som vokalist. Cornelias röst har liknats vid både Björk, Monica Zetterlund och sägs likna ett sagoväsens ljud. Vad tycker du?

Erik Slättberg - Ursprungligen från Lindome och med både klassiskt piano & elgitarr i bagaget. Han är en enastående pianist med stort engagemang, mycket vilja och själslig medvetenhet. Bosatt i Örebro där han delar med sig av denna syn på musiken genom att giga bland annat på Kolhusteatern och undervisa igenom sitt eget företag.

Erika Lindholm - Ursprungligen ifrån Kungälv och med en helt egen ton, en ton som nog föddes nånstans emellan Rio de Janeiro och Östersund, två av platserna hon bott och varit verksam i. Erikas ton är spröd och stark på samma gång, en mäktig kombination som kan nå in i oss människor på ett existentiellt plan.

Joel Lindblom - Ursprungligen från Jönköping och med en särgen musikalisk röst, ömt melodispel och stor spelglädje så bor och arbetar han nu i Stockholm med frilansande. Joel spelar med allt möjligt, ifrån partyband, till pojkpopband till jazztrios till Dumheten och tillbaka, men alltid med ödmjukhet och med ett inlyssnande öra.

svensk jazz - Dumheten
Erik Slättberg – klaviatur, Erika Lindholm – saxofon, Cornelia Arvidsson – sång, Joel Lindblom – trombon